Dagens reflektion kommer att avhandla hur man använder 5 punktsordern här borta. Innen jag åkte hade jag flera intressanta diskussioner med Andreas Jonsson mfl om 5 punktsordern och hur den framför allt skulle användas på lägre nivå (grp-plut-komp).
Föga förvånande är det väldigt uppstyrt vad som skall stå vart och hur i den amerikanska ordern. De har också en fastställd ordning och littrering på appendix och annex.
Det intressanta i kråksången är dock när man kommer till muntlig ordergivning! Då framhävs istället sammanhang och mening framför format så till vida att det är helt ok att beröra allt som händer i en fas när den redovisas. Dvs även logistik-, ledning och samordningspunkter. Visserligen kommer man tillbaka till dessa efterson grundmallen naturligtvis är 5 punktaren, men det man redan berört behöver då inte upprepas bara man klargör att det redan berörts.
Man har alltså en lite friare form av muntlig redovisning i förhållande till den skrivan ordern än vad vi har.
Det kanske kan vara nåt att fundera över för att få 5 punktsordern att synka med ordernamnbrickan. Det kanske inte behöver vara lika... det ena är en skriftlig produkt enligt Stanag och det andra är en mall för muntlig ordergivning!
Tänkvärt!
SvaraRaderaOrdergivningen behöver ju faktiskt inte följa 5-p mallen, även om jag inlvis känner att det känns mest logiskt, dessutom känner åhörarna till att saker kommer i en viss ordning.
Men det kan ju finnas mer pedagogiskt riktiga sätt. (det jag spontant kommer på är att man orienterar först om vi, fi mm innan DUC fått reda på vilken uppgift vi skall lösa, kanske inte rätt ordning hmm). Ta gärna med några exempel på ordningsföljd om du mäktar med och kommer ihåg. (eller maila)
/Andreas