måndag 14 januari 2013

Bokrecension

Den amerikanska officerskåren är mer akademisk än den svenska. Åtmindstone har alla gått collage. Jag tycker inte att det i praktiken märks någon större skillnad i och för sig, mer än att man är betydligt mer van att läsa sig till kunskap än vi är. (Observera att jag nu refererar till oss osm är sprungna ur det gamla systemet; hur de yngre är vet jag inte)
Ett uttryck för denna "bokvana" tror jag är att alla chefer här med självaktning håller sig med en Reading List som denne försöker förmå sina underställda att läsa. (Vilket de också i regel gör)Utbildningschefen på skolan inget undantag. I november någon gång beslutade han att boken "Black Hearts" av Jim Frederick skulle vara obligatorisk läsning på kursen och den den skulle seminariebehandlas.

Denna bok har nästan alla officerare med majors grad och över nämnt vid ALLA sammankonster där ämnet ledarskap berörts. Det komiska är att pga detta gick jag och köpte boken och började läsa den ungefär en vecka innan det blev obligatorisk läsning och jag tyckte den var bra och jag var motiverad. Sen kom "läsbeslutet", och vips så minskade intresset markant! Elevsyndrom???

Hur som helst. Boken är läst och seminariebehandlad. Och den är bra. Intressant. Man blir berörd och förbannad. Mest det sista.
Jim Frederick, författaren, är journalist som bland annat varit inbedded reporter i Irak. (Dock ungefär ett och ett halvt år efter händelserna i boken)
I boken beskriver han hur han kom intressera sig för en händelse i Irak år 2006 där fyra amerikanska soldater våldtog och mördade en 14 årig irakisk flicka och hela hennes familj.
Frederick har intervjuat i stort sett hela den berörda bataljonen och koncentrerar hela boken på att försöka beskriva hur situationen var som ledde fram till det fruktansvära dådet eller åtminstone hur situationen upplevdes av de berörda. Bokens bärande fråga är varför skedde det som skedde? På intet sätt försöker Frederick rättfärdiga det som skedde och inte heller förringa skulden hos förrövarna.
Bilden av bataljonen som kommer fram i boken är visserligen i huvudsak beskriven ur B company's (varifrån förrövarna kom) perspektiv med Frederick låter även andra uppfattninger och perspektiv komma till tals där sådan finns. Hur som helst så framträder en väldigt komplex bild med en (i mitt tycke) fullständigt rubbad bataljonchef, svaga kompanichefer, total avsaknad av laganda, väldigt divergerande lägesuppfattningar inom förbandet, starka gruppchefer, subkulturer, stridsutmattning, stora förluster (främst på chefssidan) och allt detta sker i ett av världens just då farligaste och mest våldsamma område. Upplagt för katastrof!?

Black Hearts är mycket läsvärd ur främst ledarskapsperspektiv men ger även en viss insyn i hur det amerikanska militära systemet fungerar. Språket är relativt enkelt, både ur ett rent engelska perspektiv och ur ett fackspråks perspektiv. Även en icke militär läsare har antagligen inga större svårigheter att tillgodogöra sig den på ett bra sätt.