lördag 17 november 2012

CG reception

CG - Commanding General. Varje post har en. På Ft Benning heter han MacMaster och är generalmajor.
I måndags var det CG Reception för vår kurs. Uppdelade i två kurshalvor var vi bjudna på officiellt coctailpatry i hans stora sydstatsvilla.
Den vuxna delen av familjen Broström redo för coctailparty.
Thailand vann tävlingen avseende mest bling-bling på
uniformen, tätt följt av värdlandet USA. Båda dessa fick vår
svenska m/87att se rätt blek ut....
Först fick man gå förbi och hälsa och skaka hand med generalen. Sen var det mingel, småplockmat och öl/vin i 50 minuter. Generalen minglade runt i församlingen han också. Avslutningsvis höll han ett kort tack tal, vilket var signalen att gå så att nästa kurshalva kunde komma in.
På det hela taget var det rätt trevligt, även om både jag och hustrun var skeptiska från början.

Det slog mig att det var första gången jag pratade med en general. Hemma i Sverige har måste jag säga att generalerna lyser med sin frånvaro under hela min karriär. Överstarna är talrika, men vid närmare eftertanke så har jag nog inte ens hört någon general talat om man inte räknar fd ÖB i samband med ÖRA kampanjen.
Hmmm, det där var ju inte riktigt sant. Jag har ju faktiskt både lyssnat till och pratat med nuvarnade ÖB vid några tillfällen. Fast ändå.. alla andra generaler då. Vi har ju ett gäng...

Jag trodde att det skulle vara mer officiella tillställningar här än det varit. Det var min bild av jenkarna, men det var ju fel. På själva kursen MCCC har vi inte haft nåt sådant förutom det här coctailpartyt (utan coctails!).
Inom ramen för International Military Students Office (IMSO) som är vår värdorganisation, har det varit lite småtillställningar, men de har alla varit ganska informella, typ i klassen "shorts och t-shirt". Inget fel i det, det är ju betydligt bekvämare i Georgia-hettan än M/87, men det var inte min bild av det hela som sagt var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar