lördag 8 december 2012

Blandad kompott

Tänkte skriva om lite allt möjligt den här gången.
Först ut är lite om att vara stabschef vid bedömanden. Som jag skrev igår så är det min befattning under det här applexet. Jag styr och ställer med mina stackars stabsmedlemmar så det står härliga till. Tyvärr så var jag lite för oruttinerad och naiv igår när vi gjorde setg två i MDMP; mission analysis så jag lade inte så stor vikt vid att kontrollera kvalitén på analyserna och produkterna som skapades...
Konsekvensen blev att vi mer eller mindre fick ägna större delen av dagen åt att göra om alltihop. Den här gången var lät jag mina strukturfascistoida tendenser blomstra. Vilket resulterade i endel suckar på en del håll och kanter när the f-cking Swede aldrig blev nöjd med motståndarplanen och terrängvärderingsprodukterna. Nåja.. skam den som ger sig :-)

Pullup-bars, Dip-bars, sit up bars.... för hela plutoner samtidigt!
Jag har tidigare berört en del om fyskulturen. Tänkte bara lägga upp den här bilden som är tagen utanför Ingengörsbataljonens lokaler.
Motsvarande finns utanför alla förbandens förläggningar.








Nästa sak jag tänkte skriva om är mentorskap. Det är en mycket vanlig grej här på kursen och inom officerskåren över lag. I synnerhet om man har gått på West Point eller någon annan av de stora officersskolorna så har man i regel en mentor i form av en (oftast) pensionerad överste eller general.
Många av mina kursare har som det verkar ett mycket nära förhållande med sin mentor och inför alla viktigare beslut rörande karriär rådfrågar man denne.
Våra klasser, seminars, har också en mentor bland överstarna från skolans andra avdelningar. Dessutom har våra SGIer dille på att bjuda in olika bataljon och brigadchefer i tid och otid.
Överstarna dräller i klassrummet flera gånger i veckan känns det som ibland. Jag har numera träffat och pratat med fler amerikanska överstar än svenska. (och i svenska armén har jag numera tjänstgjort i sexton år och här har jag bara vart i fem och en halv månad.)
Överstarna tycks älska att traska runt och sprida visdom kring sig. Och har man tryckt på play-knappen så slutar de aldrig. Det är visserligen en del klokheter de har att säga, men deras anekdoter och råd är väldigt lika. Så ... tja för min del så är det bra nu, om det inte kommer någon med lite kontroversiella ideér.
Vad pratar de om då? Jo i korthetberör de alla ungefär följande:
1. Kaptener av idag är bättre än kaptener på deras tid. För kaptener nu har stridserfarenhet.
2. Vår generation kan inte trainingmanagement.
3. Man måste behärska grunderna. (Fundamentals)
4. Armén måste börja öva högintensiv strid igen. (Combined Arms Breach is the shit!)
5. Ordning och reda i mtrl-tjänsten (acountability and property) är super viktigt!

En liten annorlunda detalj avseende det här med mtrl så är en kompanichef i amerikanska armén personligen ekonomiskt ansvarig för kompaniets all materiel. Alltså med betalningsansvar om man inte kan redovisa materielen ordentligt.  Så det finns särskilda kompanichefs försäkringar man kan teckna så man inte går i personlig konkurs om nåt går sönder eller försvinner på fel sätt.
Alla här har historier om olyckliga chefer som åkt på att betala nån borttappad lastbil, stridsvagnsmotor eller dyligt. Hur tappar man bort sånt kan man ju fråga sig. Men ... det kan nog lätt hända i ett kaotiskt stridsområde. Dessutom verkar de ha ett ganska knäppt system för nummermärkning. Tex så är en Blue Force Tracker (BFT) individnummermärkt på antennen. Den del som oftast behöver bytas. Och som byts av bara farten på verkstäderna. I den hanteringen glöms nummerhanteringen bort och vips är nån skyldig en BFT!
Dessutom verkar den amerikanska versionen av LIFT vara minst lika svårhanterlig som vår. Och på lägre nivåer är det hand recieps som gäller. Och ett papper kommer så lätt bort.
Det bästa som kan hända ur mtrl redovisnigs synpunkt är en IED attack då och då, för då passar man på att skriva av all saknad materiel, eftersom just den materielen naturligtvis "råkade" bli förstörd i just den attacken. Problemet är ju bara om utrustningen dyker upp igen lite senare. Har hört endel sådana historier också... Ett säkert sätt att få sparken på.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar