lördag 22 december 2012

Combatives

US Army Combatives heter det amerikanska närkampssystemet.
Se hur det ser ut här.
Inte särskillt populärt bland kollegorna här. Som synes på klippet ovan så är det en massa marktekniker. Man tränar i slät uniform utan kängor på matta. Pjamasbrottning är det rätt många här som kallar det. Årligen ordnas armémästerskap och man tävlar. De som är engagerade i det hela har färgglada bälten och graderar och håller på som vilken karateutövare som helst. Som kapten i armén ska man ha gått minst level 1 Combatives, så den kursen ges inom ramen för MCCC. För de som vill erbjuds även level 2. Combatives kurserna ersätter då de vanliga fyspassen under 4-5 veckor och slutar med en examen. Både praktisk och skriftlig.
Jag är ju egentlig intresserad av sånt här, men var helt oinspirerad när det begav sig för level 1 i höstas, så jag slingrade mig ur det hela; enda gången jag har utnyttjat min utlänning-status än så länge... :-)

Vid level 3 (det finns totalt 4) så börjar man med stående strid och introducerar även att slåss med vapen och sånt. Helt tvärs emot vårt närkampsystem alltså. Är lite skeptisk till hela Combative-grejen med upplägg och allt. Visserligen har man en poäng i att de flesta fighter ofta förr än senare hamnar på marken, men... systemet är alldellens för tekniskt  och komplicerat. Dessutom inte soldatanpassat: soldater har stridsutrustning och vapen. Det är utifrån de premisserna man ska utöva närkamp enligt mitt tycke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar