onsdag 29 augusti 2012

Fys

På den här sidan Atlanten är fysisk förmåga mycket högre värderad än hos oss. Det är nästan så att det verkar vara = ledarskap. Punkt. Dvs ledarskap är 80 % fysisk förmåga och sen är det inte så mycket mer med det.
Naturligtvis överdriver jag, men som så mycket annat här i det stora landet i väst så är det "ytan" och det som kan mätas som räknas.
Märkligt nog så står jag mig för första gången i min militära karriär ganska bra rent fysiskt sett på en kurs. Hemma har jag väl som bäst varit medelbra. Här är jag väl medel + eller så. Och så mycket bättre har jag väl inte blivit så det säger nog mer om "dom" än mig.
Detta är alltså ännu en av alla motsägelserna här: Fys är viktigt, men de är inte överdrivet bra på det...

Hur som helst, det var min lilla betraktelse, nu över till själva fysen.
Chefen är ansvarig för fysen. Alla fysar varje dag. Inget händer före 9 om man inte har bra skäl för det. Väldigt bra. Eller rättare sagt, fysar gör man trots att man inte har tid, man  minskar bara tiden för dusch och frukost. Naturligtvis förekommer det dagar när man inte fysar. Idag till exempel. Sent igår kom ett sms (orderväg!?!) att vi inte hade fys idag. Ingen förklaring. Men jag tror att det var för att vår lärare (=chefen) inte kunde av en eller annan anledning och enligt resonemanget ovan; fys= ledarskap, så blev det inget.

Vad fysen består av varierar naturligtvis kraftigt. Det är helt upp till chefen återigen även om "big army" har ett koncept naturligtvis. (Big Army har koncept för ALLT.)
Vi har inte fått nån riktig utbildning i konceptet, men lite har jag snappat upp:
Tidigare hade man nåt som hette Daily Seven som motsvarade vår BRAK ungefär. Detta användes som uppvärmning eller styrkemoment i varje fyspass. Eller det var tänkt så i alla fall.
Nu har man ersatt Daily Seven med ett nytt koncept som är mer inriktat på rörlighet och "skill development". Verkar väldigt genomtänkt faktiskt. Delar av konceptet verkar vara baserat på "full range of movements"-konceptet. Och i övrigt så är det genomsyrat av funktionella rörelser med ett uttalat syfte och inte bara gå ut på att göra en miljard armhävningar.
(Men... vår BRAK är också genialisk. Problemet var ju bara att jag inte fattade det som fänrik och löjtnant; när man faktiskt  hade som arbetsuppgift att genomförda BARK med soldaterna.)
Själva fyspasset sen är som sagt väldigt beroende på vem som bestämmer. Rent generellt verkar man vara mer för korta distanser när det gäller löpning än vad vi är vana med, men å andra sidan springer de fort som fan då.

I vår klass kör vi crossfit.Vår lärare gillar det konceptet och framför allt har vi en kille i klassen som tävlar i crossfit så han har fått uppgiften att lägga upp träningen. Han gör ett superjobb! Vi svettas duktigt varje pass, men han har en bra plan och vet vad han sysslar med.
Möjligen skulle han hålla igen en del killar lite när det gäller vikt; vi har redan en ryggskada pga för mycket på skivstången i nån power- / olympic lift övning (knäböj, marklyft, ryck (snatch), stöt (Clean Jerk) mfl).

Som tur är har jag tidigare kört en hel del crossfit, så jag har rätt skaplig teknik på de där övningarna och i egenskap av att var näst äldst i klassen så känner jag ingen press att lasta på för mycket på stången. Övningarna är jobbiga ändå. Och det ÄR viktigare att göra 5 korrekta djupa knäböj med 50 kg skivstång på raka armar än två på 70 kg med darrande böjda armar och överdriven svank och ryggskada som följd...

Vad gäller fystester så har jag ju skrivit endel tidigare. Det som kan tilläggas är att vägning och mätning av kroppsfett ingår också. BMI och % kroppsfett räknas ut och är man inte inom gränsvärdena blir man satt under övervakning och måste genomföra nya mätningar varje månad tror jag. Visar man inte upp en positiv trend så kan man till och med få sparken. Kan inte alla detaljer kring det där. Vi utländska officerare fick inte vara med när kursen vägdes och mätts. Kanske tur det... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar