fredag 17 augusti 2012

Kort om Ft Benning

Tänkte berätta lite om Ft Benning. en amerikansk militärbas är ju lite annorlunda än ett svenskt regemente.
Livgardet har en rondell, P4 en järnvägsviadukt, Ft Benning en kombinerad motorvägstrafikplats-monument med fyra STORA statyer, ett 20 tal flaggstänger och tio fontäner... Flaggorna och fontänerna är strax utanför bild på båda sidor.
Den glada kollegan är kapten Comel från Brasilien. 
 Basen är stor. Riktigt stor. För att komma dit tar man Interstate 185 ( 4 filig motorväg). Den fortsätter in på basen men blir lite mindre. Bara två filig.
Vakten ( det finns tre st) har fem parallella insläpp där man kollar ID på alla. Numera är säkerhetsklassen sådan här att man får komma in bara man har foto-id. Man behöver alltså inte vara "behörig" på nåt sätt.

Väl inne finns det i stora drag tre större områden: Main Post, Sand Hill och.... Min kurs håller till på Main Post.
Här finns också Jump School, ett sjukhus i samma storlek som St Görans ungefär, lika många bensinmackar som i Skövde och ett litet köpcentrum. Och en hel hög militära förband såklart.
Allt blandat huller om buller. Rent militära installationer med militär mtrl är givetvis inhängnade, men blandningen av civilt och militärt är häftig. Basen är som en liten stad i sig.
Många anställda bor här inne och det finns skolor, dagis och lekplatser.

Jump school förtjänar en liten kommentar. Eller rättere sagt hopptränings faciliteterna. Själva skolan har jag ingen koll på, men som sagt; utbildningsannordningarna!
Ni vet hopptornET (singularis) i Karlsborg, det med linbanorna. Jag tror jag har sett ett femtontal sådana här.  Ett gäng stolplador med "gungor" för landningsträning (jmfr hopphallen) och två stora torn som man hissar upp färdigutvecklade kalotter i och släpper hopparen från uppskattningsvis 60-70 m finns också! Häftigt!
Egen flygplats finns så klart och på övnings- och skjutfältet finns flera stora och små landningsbanor.
I övrigt finns skjutbanor, hinderbanor och fysanordningar i mängder. Speciellt "pull-ups bars" finns precis överallt.
Kl sex till halv åtta är PT-hours. Då gäller 15 mph inne på basen. Då är allla MP ute och ger folk böter. Toleransen är noll och intet; 16 mph ger böter säger de. Än så länge har jag klarat mig. Jag har en Jeep Cherokee med manuell växellåda  och det går bara att hålla 15mph på tvåan.Får man av obetänksamhet i trean så går det för snabbt...
Hur som helst har jag inte så många bilder från basen än men jag ska lägga upp några så snart jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar