fredag 24 augusti 2012

Helgmys...

Kompanifasen på kursen består av fyra applex. Nästa vecka avslutas den första fasen med prov och "orderbriefs".
Provet är på måndag och redovisningsschemat publiceras på måndag. Såååå... I helgen ska jag färdigställa min OPORD och plugga för prov. Beräknar att det tar 12-15 timmar. Kul va? Vad ska ni göra?

Ett exempel på en Briefing Board. Den används för att presentera produkterna från planeringen och utgör själva stommen för själva ordergivningen.
Nå, vad kan ta så lång tid att förbereda? Tja en stridsplan (Course of Action), en eldplan, lite olika oleat, och formulera uppgifter (i detalj; vilken grupperingsform använder 1 grupp  2. plut vid anfallet mot, hur mycket ammuniton använder de osv) till förbandet osv. Fast mycket tid kommer gå till att föröva redovisningen. Den tar ca 45 min. Det är inte bara planen som sådan, utan också själva framförandet poängsätts. Så det gäller att kunna sin plan mer eller mindre utantill. Det här anfallet har fem faser så det är lite att hålla reda på.

Som jag beskrev ovan och även i tidigare inlägg så planerar kompanichefen mycket mer detaljerat här. Ner till enskilda vapenserviser och grupper.
Återigen denna synkronisering. När jag berättar att vi inte gör det utan coordinerar så tittar de så där konstigt på en som man är den pinsamma kusinen från landet.
 Men det är för att de inte förstår storheten i uppdragstaktik :-) Men förhoppningsvis kommer de göra det så småningom när deras nya doktrin slår igenom...

I Field Manuals står det överallt att initiativ (märk väl: "diciplined initiativ") skall upmuntras osv. Problemet är bara att så här långt måste jag säga att jag inte sett eller hört något faktiskt stödjer ett sådant beteende.
Vidare framhålls att man inte ska uppfylla planen utan syftet, men i nästa andetag så framhålls vikten av att få alla detajer på plats så maskineriet ska fungera enligt plan. Jag får inte ihop det hela.
Problemet är att jag inte sett hur det ser ut när en plan effektueras i verkligheten så jag vet inte om jag bara fått allt om bakfoten. Tyvärr är det här en"gentlemans course" så vi kommer inte göra nåt praktiskt moment.

Nåja, jag kommer nog klura ut nåt bra över helgen. Stridsidén är klar och en "swedishstyle-kompaniorder" är lite löst formulerad. Jag ska bara få med alla små detaljer. Det ska nog gå bra.

(Så småningom ska jag skriva om några saker som de är bra på häröver och som vi kanske borde influeras mer av. Måste bara klura lite mer på dem.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar