fredag 28 september 2012

Bra saker

I det här inlägget ska jag försöka samla lite tankar om de bra saker som man gör här men vi kanske inte alltid gör.
Som säkert framgått så är inte allt häröver jätte imponerande när det gäller vad och hur man gör. Delvis beror det helt sonika på att de är rätt ineffektiva i mitt tycke och delvis beror det naturligtvis på att jag är låååångt utanför min comfort zone, och det gör ju ofta att man ser nya saker med viss skepsism.
I och för sig så börjar the comfort zone så sakta återskapas med US Army som en ingående del. Tempot i kursen har nedgått dramatiskt, det går att andas genom näsan och det är inte så mycket nytt längre utan jag lär mig ju i huvudsak att se gamla saker i ett nytt ljus. Fast endel nytt är det naturligtvis också.

Men som sagt jag ska focusera på bra saker.

  • Basic stuff är man väldigt bra på här. Det känns nästan lite exotiskt och gammeldags. Om skyttetrupp ska försvara t ex så är de nedgrävda! Bara en sån sak. Spade ingår fortfarande i soldatutrustningen... Vi måste var den enda armén i världen utan spade! Hur kunde det bli så? Det kan ju knappast vara nån bristvara.
  • Vidare så kanske just det positiva i den ovanstående påstådda ineffektiviteten är en styrka ibland. De snabba kasten hit och dit med nya mode ord varje kvartal lyser med sin frånvaro. Eller rättare sagt, de lever längre här känns det som; nåt år i alla fall. Men det är ju klart det tar lite längre tid att ändra en armé på 6-700 tusen man än en med 8 manöverbataljoner.
  • Artilleriet här består av fler än tolv eldenheter eller vad vi numera har. Man har gamla hederliga elduppgifter som tex Final Protective Fire (FPF): ett par hundra meter breda linjemål lagda omedelbart framför egna ställningar och som närmast kan jämföras med vår gamla spärreld.
  • Reverse slope defense pratar man ofta om här. Det är ju inget nytt utan har använts i stort sett så länge skjutvapen använts. I samband med arbetet med MSR 5 hittade jag det omnämnt i nåt gammalt Norrlandsskyttereglemente i contexten placering av motståndsnästen i öppen terräng. Annars kan jag inte påminna mig att jag sett eller ens hört talas om det alls hemma.
Hmm det blev inte fler bra saker än så här just nu. Det finns naturligtvis 1000 och en saker till. Måste bara sätta fingret på dem. Så håll tillgodo så länge.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar