fredag 14 september 2012

OPORD briefing

Gentlemen! I´m Cpt Brostrom and I´m going to brief you on the XX OPORDER.  My briefing board is set up with friendly posts and plan to the right and enemy situation to the left. In the middle we have two maps, one 1:100 000 and one 1:50 000.

 
 
Min briefingboard. Egenhändigt hopsnickrad av pappskivor, kattstrypare, plastfickor och tesatejp.
 
Ja så där inleder man sin ordergivning. Jag gjorde det idag kl 1300. Superskönt för det innebär att jag inte har nåt att förbereda, läsa eller plugga i helgen!! För första gången sen jag kom hit. Tjo ho!!
Framförallt tror jag att min hustru uppskattar det. Det kanske kan rendera i lite psykisk närvaro här hemma också... ;-)
 
 
Ordergivningen följer 5 punktsordern så till vida att man gör huvudparagraferna i ordning, men vi är liksom mer bokstavstrogna eller hur man nu skall uttrycka det; vi brukar ju oftast framföra ordern ungefär så som man skriver den.
Här krånglar de lite mer tycker jag, även om det inte skiljer jätte mycket naturligtvis. En 5 punktsorder är en 5 punktsorder. Kanske har jag gett ett annat intryck tidigare avseende ordergivning men det var lite annorlunda på preppkursen. Överhuvudtaget så är allt väldigt beroende av vilken lärare man har.
Min är väldigt framåt, duktig och... låt oss kalla det.... ambitiös.
 
 
Nåja, tillbaka till ordergivningen.
Efter inledningen kommenterar man tidslinjal och ev ändringar i varningsordern som finns anslagen högst upp på den "blå" sidan av presentationsskärmen.
Därefter går man vidare och beskriver operationsområde (AO) och intresseområde (AOI). Intresseområdet utgörs oftast av en motståndargruppering och skall redovisas utifrån composition, time/range, trigger and planning priorities.
Ex: Enemy Batalion Combined Arms Reserve is located at grid EEE, NNN, their slate is 1/3/3, they can be at OBJ LION whithin 20 min, trigger vill be a succesful breach at either OJB LION or COUGAR. Planning priorites will most likely be that they will reinforce their DO at OBJ COUGAR.
 
Tja.. så går man på. Efter AO och AOI kommer terrängen uttryckt enligt IPBns AKOCA följt av väder (visibility, wind, percipitation, cloud cover, temperature & humidity) och civilläge (IPBns ASCOPE).
 
Sen bär det av till motståndaren:
 

Motståndarsidan. Fast underst var jag tvungen att klämma in en skiss av hur min breach skulle gå till. Hade små klisterlappar med fordonssymboler på som jag "lekte krig" med på skissen under redovisningen.

Överst till höger finns motståndraen en-två nivåer upp, i vårt fall brig och bat. Dessa redovisas med bedömd uppgift och syfte samt ungefärlig gruppering. Bataljonens underenheter presenteras även de med uppgift, syfte och gruppering. 
Motståndarens grundorganisation för det förband man beräknas möta redovisas följt av dess faktiska sammansättning (composition, disposition) och gruppering i detalj. Ner till enskilt tungt vapensystem. Detta sker dels i matrisform (A5 papperet i mitten på bilden ovan) och dels på ett motståndaroleat på kartan. Där förs även vapensystemens räckvidder in med hänsyn till terrängens beskaffenhet in samt omgrupperingsvägar med uppskattade omgrupperingstider.
Därefter skall motståndarens styrkor och svagheter samt slutsatser av detta för eget agerande diskuteras mer eller mindre djupsinnigt.  (Här har jag faktiskt fått väldigt bra kritik på båda mina ordergivningar, glädjande nog.)
Sen skall man läsa upp ett egenhändigt uppfunnet Concept of Operation Statement för motståndaren som man har uppfunnit själv: Typ av försvar/ anfall, Decisive Point, Uppgifter och syften för alla underenheter (plutoner), syften med olika enablers,  ev risker som motståndaren tar och hur denne tänker motverka dessa samt ett endstate.

Ja ja.. jag inser att det här inlägget blir helt oläsbart om jag ska beskriva allt så var inte oroliga; jag ska inte!

Fast det var en sak till med motståndaren ;-) . Den lilla detaljen hur denne tänker strida. Redovisas på motståndaroleatet i fas (phase) form.
Är man snabb (det är inte jag) så har man vid det här laget pratat med en "eldhastighet" av 800-900 ord i minuten, typ, i 20-25 minuter.
Och ärligt talat. Jag köper allt det här som planering; att man som chef eller tillsammans med sina DUC funderar kring de här frågorna men att redovisa dem... nä... det är ju bara mer eller (oftast) mindre välgrundade antaganden som är alldellens för detaljerade.
Ni ser... det är inte bara egen verksamhet som skall synkorniseras utan även motståndarens... ;-)


Kartor med lite olika oleat i ett sinnrikt viksystem.


Tja, sen går man vidare med egna förband och planer. Naturligtvis med en miljon detaljer och saker som bara sägs för sakens skull. Bra planeringsgrejer! Men inte i en ordergivning.
Pulvret skall ju läggas på att alla ska förstå istället tycker jag men någon sådan ansats finns överhuvudtaget inte på kursen. Visst får man bra kommentarer om man presenterar och åskådliggör saker på ett bra sätt men det är inte det som poängsätts.

Friendly side of the Briefing board.
Är det så här de sen gör ute i verkliga kriget?
Nä. Alla mina kursare är lika frågande och vilsna (eller ännu vilsnare) som jag. Varför man gör som man gör här på kursen har ingen förklarat. (Tror ingen riktigt vet.. man verkar alltid ha gjort så, typ ... )
Så ja, jag har en hel del fundringar kring pedagogiken här på kursen och i USA i stort.
(Min son, Björn, går ju i tredje klass i skolan här och det är inte heller som hemma kan jag ju säga...)

Men det får bli ett annat inlägg.

Hur gick redovisningen då? Vad blev betyget?
Det vet jag inte än. Mer än att det var godkänt. Exakt poäng får vi nog nästa vecka. Men det gick nog bra.

1 kommentar:

  1. *S*...det här kan vi använda som den nya metoden för muntlig ordergivning i stridsteknikutbildningen...Alltid lika kul att läsa dina inlägg och relatera dem till vår verksamhet. Jag håller med ditt tidigare inlägg att vi behöver inte skämmas för allt och ta till oss andra sätt. Det viktiga är att förstå skillnaderna./ C TaA

    SvaraRadera